Varumärke
 
Just nu 1 st Filtrera produkterna

Espressomuggar

Allt fler svenskar går över från bryggkaffe till espresso. Kanske som en effekt av våra semesterresor till Italien, kanske för att utrustningen har blivit betydligt billigare genom de nya espressomaskinerna för kapslar. Oavsett vilket är en av de största fördelarna med espresso att varje kopp bryggs individuellt, vilket gör att mer av aromämnena finns kvar i jämförelse med bryggkaffe som hålls varmt i en kaffebryggare. Eftersom en espresso är betydligt mindre än en gammaldags kopp kaffe behövs det speciella espressomuggar för att dricka denna högkoncentrerade dryck. I espresson hemland rymmer dessa runt 40 milliliter, eftersom en espresso där brukar mellan 25 och 35 milliliter. Utanför Italien är espressomuggar ofta något större, vanligen mellan 50 och 90 milliliter. Espressomuggar är i regel gjorda i porslin eller keramik, båda material med goda värmeisolerande egenskaper. Av samma anledning är espressomuggar ofta relativt tjocka. Espressomuggar, liksom de koppar som man brukar dricka turkiskt kaffe i, kallas för demitasse. Namnet har sitt ursprung i Frankrike och betyder bokstavligen halv kopp. Dessa muggar brukar ha matchande tefat, och det finns även speciella miniteskedar anpassade för espressomuggar.
 

Alla produkter inom Espressomuggar

 
 

Mer info om Espressomuggar

På Mall Of Design hitter du särskilt utvalda espressomuggar, elegant designade och framtagna för att framhäva espressons speciella karaktär och arom. Klicka på de olika produkterna för att få mer information angående utformning, pris och återförsäljare. För många må espresson vara ett sentida tillskott till vår svenska kaffekultur men de första espressomaskinerna uppfanns redan på 1880-talet i Italien. 1901 gjorde Luigi Bezzera från Milano ett antal förbättringar som han fick patent för. Även om fler förbättringar har kommit sedan dess, brukar han anses som den moderna espressomaskinens fader. I Italien blev espressobarer populära i takt med att landet urbaniserades i början på 1900-talet. Med tiden förde italienska arbetskraftsinvandrare sin espressokultur vidare ut i Europa, och på senare tid har amerikanska kedjor som Starbucks bidragit till att ytterligare popularisera den italienska kaffekulturen.